Скритата реклама в правописа

21.08.2012 at 11:10 17 коментара

Причината да напиша тази публикация, е едно мнение за примерите, с които се илюстрират правописните правила – че те (примерите) може да съдържат скрита реклама. Конкретният случай е статията за пълния член в сайта “Как се пише?”, включваща изречението

Ford S-Max стана автомобилът на годината в Европа.

Признавам, че когато пиша публикациите за сайта, отделям най-много време за подбиране на примерите. Старая се те да са адекватни, ясни, да не звучат негативно, да не засягат нечие достойнство, макар че ми е много трудно понякога. Ако не вярвате, опитайте се да намерите в интернет или пък да съставите сами оптимистично изречение с бомбардирам и необидно с бунак.

Всъщност въпросът ми е дали изречението представлява скрита реклама на модела на Ford, при условие че не съм получила и стотинка от компанията, нито пък съм го написала с очакването да получа. Опитах се да разбера какво е това скрита реклама в правен аспект, но нещата са доволно тънки за мен, затова се допитвам до знаещите.

Без да се притеснявате, може да ме съветвате какво бива и какво не бива да включват примерите в сайта – не само по отношение на евентуална скрита реклама, а изобщо. Ще ми бъде от полза, уверявам ви. :)

Още една страна на проблема със скритата реклама в правописа: какво да правим тогава, когато примерите просто трябва да съдържат название на компания или някаква марка? Да речем, при поставянето на кавички има изключение – те не се употребяват, когато собственото име е изписано с латинска или друга некирилска графика: уиски Jack Daniel’s (ох, тук съм двойно уязвима, защото блогът ми се чете и от подрастващи ;), часовник Rado, одиторска фирма Ernst & Young.

Ще си позволя една откровена мисъл вместо заключение: всички тези условности около скрити, открити реклами, различни видове коректност и прочие кастрират ограничават езиковия ни изказ в по-голяма степен, отколкото е здравословно за нормалното и пълноценно човешко общуване.

Entry filed under: Някакви такива. Tags: , .

Сутрешно Да слеем, да полуслеем или да разделим (9)? Доскоро/до скоро

17 коментара Add your own

  • 1. goodwill@abv.bg  |  21.08.2012 в 12:42

    Скъпа, д-р Върбанова!

    Важен е духът! От пръв поглед си личи, че писанията Ви са чисти като росни капки.

    Отговор
  • 2. Svetla Encheva (@svetlaen)  |  21.08.2012 в 12:47

    Не мисля, че е проблем, щом сайтът не е официална медиа, която има договори за реклама и пр. Лично мнение :-).

    Отговор
  • 3. Стойчо  |  21.08.2012 в 13:02

    Правилно си забелязала за коректността и кастрацията.
    Изобщо, когато сложиш прилагателно към дадено понятие, то престава да има първоначалното значение:

    Народна република не е република, а народно-демократична си е жива монархия (корейската). Когато коректността стане политическа, тя престава да бъде коректност.

    Важна е коректността на примерите, а не другата, с прилагателните

    Отговор
  • 4. стефан  |  21.08.2012 в 13:32

    Примерите в този блог аз намирам за коректни и неутрални. Възприемам ги най-вече като примери, рядко съм се сепвал от семантиката.

    Пък и не виждам изобщо проблем със завоалираната реклама, още повече когато целта е видимо некомерсиална. Ако аз съм доволен от Форда си или от миксера си или от корите си за баница, бих го споделил в блога си. Така че, мен ако питаш, рекламирай на воля. Само не дискриминирай, че там е по-деликатно.

    Иначе мен ме озадачи първата запетая в тази публикация. Нормативна ли е?

    Отговор
  • 5. bozho  |  21.08.2012 в 13:39

    Кастрират е много по-точно.
    Тая глупотевина с рекламите ми е дошла до незнам къде.
    Правят репортаж по някоя телевизийка за някой, дето бил въвел незнам си какво супер, ама не казват за коя фирма става въпрос, че да не било реклама. Е каква е ползата от малоумния репортаж тогава???
    Или пък като почнат да замазват разни надписи в репортажите, пощурявам. Тия надписи така или иначе са на улицата, човек като мине от там ще ги види. Какъв е смисълът да се замазват!!!

    Отговор
  • 6. Боян  |  21.08.2012 в 14:22

    Сложи един надпис, ако някой се почувства рекламиран, да преведе сума по собствено усмотрение по банкова сметка номер…. :-)
    Иначе, благодарности за чудесния блог, с удоволствие следя писанията ти.

    Отговор
  • 7. Yavor Atanasov (@Qblue)  |  21.08.2012 в 15:26

    Павлина, прекалено започнахме да се съобразяваме с чужди (небългарски) идеи. И това се подклажда от някои медии, които придобиват все по-съмнителен авторитет.

    Отговор
  • 8. Юлия Боева  |  21.08.2012 в 19:03

    Това с банковата сметка е прекрасна идея!!!

    Отговор
  • 9. Павлина  |  22.08.2012 в 9:12

    Благодаря ви за мненията. Имам усещането, че ограниченията, които се налагат върху публичната реч, я правят – малко или много – лицемерна, отдалечена от действителността и реалните човешки и обществени проблеми. Съгласна съм с Явор, че се престараваме в следването на чужди модели.

    Стефане, запетаята си е според правилата, но боде очите на всички май, включително и моите. Това е случаят, в който липсва отваряща запетая, въвеждаща просто изречение (да напиша тази публикация) – заради съюза да, но затваряща трябва да има. Около подобен казус се разгоря голяма дискусия миналата година, след матурата по български език и литература.

    Отговор
  • 10. ol  |  22.08.2012 в 17:56

    Павлина, моите мисли относно политическата коректност и рекламите са същите като твоите. Както забелязвам, на останалите читатели също. Ти ни правиш страхотна услуга, блогът и другият сайт са си твои, имаш право да даваш каквито примери прецениш да използваш.

    Отговор
  • 11. Благо  |  22.08.2012 в 23:09

    Много хубав текст !

    Отговор
  • 12. Emil A. Georgiev  |  24.08.2012 в 10:40

    Здравей Павлина,

    що е то скрита реклама можем да научим от Закона за радиото и телевизията, а именно:

    „Скрито търговско съобщение е представянето с думи, звук или картина на стоки, услуги, наименование, търговска марка или дейности на производител на стоки или доставчик на услуги в предавания, когато с това представяне доставчикът на медийни услуги цели осигуряването на реклама и то би могло да подведе аудиторията по отношение на своята същност, особено ако е направено срещу възнаграждение или подобно заплащане.“

    За да изпълниш съставномерността (ама дума, а?) трябва да е налице следното:

    1. да целиш да промотираш дадени стоки или услуги и
    2. по този начин да подвеждаш аудиторията на блога си, и
    3. за изброеното в 1. и 2. да получаваш пари.

    Това от чисто правна гледна точка.

    Личното ми мнение е, че в днешно време марковите означения ни съпътстват навсякъде и неспоменаването им в нерекламен контекст е буквално невъзможно. В тази връзка да вмениш на автора на един блог, посветен на българския език, и даващ примери от живота, че прави скрита реклама си е чиста проба търсене под вола теле.

    С други думи: спóко и дерзай :-)!

    Отговор
  • 13. Павлина  |  24.08.2012 в 13:52

    И моят разум отказваше да приеме, че правя някаква реклама, но от друга страна, добре е човек да се допита, за да не залитне, без да иска. Благодаря ти за компетентния отговор, благодаря също на ol и на Благо. :)

    Отговор
  • 14. Yulian Trichkov  |  04.09.2012 в 18:40

    И аз така мисля. Това да е проблемът. Съгласен съм с Емил – „С други думи: спóко и дерзай :-)!“

    Отговор
  • 15. Tea  |  06.09.2012 в 23:08

    Павлина, заинтригува ме това, което казвате – че ‘кавички не се употребяват, когато собственото име е изписано с латинска или друга некирилска графика’.

    Това отнася ли се например до специфични породи /сортове или продукти (примерно изделия със защитено наименование за произход и подобни)? Къде мога да видя това правило ‘черно на бяло’? Поздрави.

    Отговор
    • 16. Павлина  |  09.09.2012 в 11:14

      След като названията на породите, сортовете и защитените наименования се числят към собствените имена, правилото важи. Черно на бяло е под номер 105.6, стр. 98 в Официален правописен речник на българския език. С., БАН, Просвета, 2012.

      Отговор
  • Съгласен съм, че „правилата“ за скрита реклама са *. Според мен нека който каквото си иска да „рекламира“, кой как ще реагира си е негов проблем и на неговия интелект, вкус, желания.

    Хората сами ще го забележат и ще се изсмеят. Така съм попадал на рекламата на лекарства в „един български сериал“ (доста тъжно-смешен показател за демографският състав на зрителите), и на разни газирани напитки по други сериали, които стояха нелепо („пий едн… …“) или „пия … – помага за сърцето“ . Една популярна песен пък си е чиста реклама на един „хранителен продукт“.Това само прави съответния филм или „произведение“ по-битово и пошло, масовата публика едва ли го забелязва и едва ли й дреме, но от друга страна пък тези фирми спонсорират създаването на филма/песента, имат право. Същата тая масова публика сигурно се чуди какво значи „продуктово позициониране“, дето го пишат преди филмите.

    А за бомбардирам и бунак: какво му е трудното… :D

    Девойка хубавица, със голяма *, разказва на приятелка:

    – Днес ме бобардираха с предложения за работа, кое от кое по-тлъсто.
    – Сигурно е заради бомбите… – погледна към деколтето й Мими – Виждам, че си им махнала пОгледните предпазители…
    – Е, аз от една седмица съм ги махнала – заради жегите. Но, не е от тези бомби… След като бомбардираха Бъграджистан, моят репортаж за обезвреждането на касетъчни бомби ми вдигна рейтинга.
    – Е, браво на теб: двойна бомбандировка!
    – Тройна! Донесох бомбони да те почерпя – от другата седмица започвам работа в КНН.

    „Бунак“ – въобще не е обидна дума, ако е използвана между хора, които я използват за поздрав, може да означава обръщение към близък приятел/другар, и може да бъде заменена с произволни други „обидни“ думи. Думите нямат фиксирано значение.

    – К’во правиш бе, бунак!
    – Добре съм, п*че. Днес ще пием ли?
    – Чакай първо да свърша една работа, след това.
    – Каква работа бе, нали сега се връщаш от там?
    – Имам мисия да бомбамдирам „белия дом“ до 2 минути, иначе политическата обстановка в жилищния район ще се вмирише.
    – ОК, буначе, обади се след мисията.
    – Чао, бай х*!

    Като това си е нормален език/стил между български индивиди от мъжки пол, и не е груб или обиден, а е закачлив и весел, даже е мил.

    Отговор

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Как се пише?

Категории

Блогът е включен в

Блогосфера
Информ@Лично

Въведете своя имейл адрес в полето долу и натиснете бутона, за да се абонирате за публикациите в блога.

Join 365 other followers

Лиценз

Creative Commons License
Всички публикации в блога са под лиценза Криейтив Комънс: признание–некомерсиално–без производни произведения 2.5 България

Суха статистика

  • 723,048 посещения

%d bloggers like this: