Изписване на числителни редни имена с арабски и с римски цифри

28.09.2010 at 10:46 43 коментара

Би трябвало да е просто и лесно, но в действителност не е. Едно от правилата за изписване на числителните редни имена, включено в предговора на “Нов правописен речник на българския език” (С., 2002), е поместено в раздела за функциите на дефиса (малкото тире) – като един от случаите, в които се употребява този знак:

“При изписване на числителни редни с арабска цифра и букви от края на числителното редно, които не съвпадат със съответното числително бройно:
1-ви, 2-ри, 3-ти, 4-ти, 5-и, 5-ата, 8-ия, 10-ият, 90-те” (с. 115).

Бих казала, че е непрецизно, понеже не е валидно за числителните редни първи, втори, трети и четвърти, сравнете: едно – първи; две – втори (тук изобщо няма съвпадащи букви); три – трети, четири четвърти.

В практиката повечето хора предпочитат да изписват последните две букви от числителното редно след арабската цифра и дефиса (ако изобщо пишат дефис): 5-ти, 6-ти, 7-ми, 8-ми и т.н. Ако пуснете търсачката на Google за “8-и март” и “8-ми март” например, ще установите, че второто изписване, което е в противоречие с правилото, се среща 20 пъти по-често от коректното.

Впрочем при 8 март изобщо няма нужда от изписване на букви след арабската цифра, защото числителното в този случай не може да бъде бройно (осем), то може да е само редно. Когато се посочва дата, спокойно можем да си спестим буквите, например: 3 март, 6 май, 9 ноември 1989 г.

Ако обаче след конкретната година липсва съкращението г., е по-добре да се изпишат дефисът и съответната буква/съответните букви след нея:
“Годината на чудото” – така унгарците описват 1989-а.
Първите статии са за това състояла ли се е въобще 1968-а в България.

В правописния речник е регламентиран още един начин за означаване на числителните редни имена с арабски цифри – като се постави точка след тях: 1. клас (първи клас). Мисля, че той не се радва на голяма популярност, макар да е съвсем коректен.

Когато числителните редни се означават с римски цифри, след тях не се изписват букви. Това е посочено в правописния речник като забележка към първото правило за използването на арабските цифри: Х Международен конгрес, I част, V глава.

Тенденцията в нашия език обаче е ясна – ограничаване на употребата на римските цифри, вероятно поради това, че по-трудно се възприемат. Просто по-голямата част от числените данни в писмен вид ни се поднася с арабски цифри, а римският “код” изисква повече усилия за разгадаването му, особено от по-младите хора, ако не греша. А и възрастните доста ще се замислят кое точно число се крие зад означението МCMLХХХIХ например. Подсказвам: ако разгадаете последните 6 цифри, ще се сетите за цялото число. :)

Entry filed under: Език мой – приятел мой, Правопис. Tags: , , , , , , .

Да слеем, да полуслеем или да разделим? (3) Внимавайте със заглавията

43 коментара Add your own

  • 1. Ивета Георгиева  |  27.03.2024 в 11:48

    Здравейте, как е правилно да се напише 6а клас или 6.а клас?

    Отговор
  • 2. Руми  |  06.01.2023 в 12:50

    Здравей, Павлина! Искам да попитам според теб удачно ли е да се поставят интервали м-у числата при изписването на годината (например 01. 01. 2023) или не е нужно?

    Отговор
  • 4. правим плакат  |  04.12.2019 в 19:41

    Привет, чудесен блог! Намерихме го по повод на спешен въпрос: дали на плакат да е 06.-07.12.2019 или 6-7.12.2019? Дали с нула – може би все пак не, като чета коментарите тук; а дали с точка още след -естицата – не, ако точката е само разделител във формата за изписване на дата, или да, ако точката е знак за числително редно, както в немския… напоследък заради някои хора немският правопис ни е по-известен от българския май, но все пак! Благодаря, ако се случи отговор!

    Отговор
    • 5. Павлина  |  05.12.2019 в 16:49

      Привет! Точката след 6 е излишна. Аз бих предпочела този вариант: 6 – 7.12.2019 г. А още по-добре: 6 – 7 декември 2019 г.

      Отговор
      • 6. направихме плакат  |  05.12.2019 в 17:24

        Пак благодаря! Съвпада с моето мнение :)

        Отговор
  • 7. Йордан  |  30.08.2019 в 6:08

    Здравейте,
    Интересно становище имате, макар и да не съгласен, че „2-и“ е по-прецизно от „2-ри“, ако следваме логиката със съвпадащите букви. Нека ви обърна внимание на една семантична грешчица обаче.
    Когато споменавате „последните 6 цифри“ в примера накрая всъщност имате предвид числото, а не цифрите. Цифрите (от римска гледна точка) са 10 10 10 10 1 10. Всеки ги разгадава тях от пръв поглед. Целта е да се разбере числото, образувано от тях обаче.

    Отговор
  • 8. Kiko Kiko  |  02.04.2019 в 23:47

    Как трябва да се изпишат датите в изречението?

    „Семинарът ще се проведе на 26-ти и 27-ми април.“

    Отговор
  • 10. Янка Иванова  |  29.10.2018 в 13:01

    Здравейте, Павлина!
    Искам да попитам как е правилно да се напише: „5-
    месечен“ и
    по-
    малък“.
    Умишлено ги написах на два реда, защото ме интересува правилно ли е в тези два случая думите автоматично да са написани на два реда и това да се остави така, или думите „5-месечен“ и „по-малък“ да бъдат на един ред.
    Благодаря.

    Отговор
    • 11. Павлина  |  29.10.2018 в 16:34

      Здравейте,
      Няма правило, според което това да е грешно. Ако обаче аз коригирам текста, ще събера 5-месечен на един ред.

      Отговор
  • 12. Деси  |  04.03.2016 в 13:07

    Ау, да! Благодаря, Павлина! Хубав ден!

    Отговор
  • 13. Деси  |  04.03.2016 в 1:52

    Павлина, привет и поздрави за блога. Бихте ли ми коригирали грешките в текста, моля. Имайте предвид, че е ироничен такъв :). Прерових интернет за правила, но май така и няма твърдо правило как се изписват датите – срещнах всякакви варианти, при това в сериозни издания. Уж съм филолог, при това твърде изкушен от родния език, а изведнъж голяма каша ми настана в главата.

    “ ….3 март ще бъде на 4-ти! А 8 март, освен на самия 8-и, ще се отбелязва в бутикови групи на 6-и и на 11-и! Честити Празници!
    На кои дати ще са Цветница, Великден и 24 май все още се уточнява.“

    Както се вижда, намятах букви там, където избегнах месеца, а за останалото се съобразих с казаното от вас: „Когато се посочва дата, спокойно можем да си спестим буквите, например: 3 март, 6 май, 9 ноември 1989 г.“

    Отговор
    • 14. Павлина  |  04.03.2016 в 7:49

      Привет!
      Грешките са две: празници трябва да е с малка буква; след 24 май трябва да се сложи запетая.

      Отговор
  • 15. Ясен Ястребъ  |  19.06.2015 в 9:52

    Здравейте,
    Бихте ли посочили как се изписват с числителни редни следните примери:
    – улица чевърти януари
    – в класа бях двадесет и трети поред
    – след дванадесетия ден от състезанието

    Благодаря!

    Отговор
    • 16. Павлина  |  22.06.2015 в 6:35

      Здравейте,

      Пише се:
      ул. “4 януари”
      23-ти
      12-ия

      Отговор
      • 17. Дани  |  09.10.2018 в 11:15

        Привет. Може ли да попитам как е правилно да се изписват наставките на числителните редни, когато са имена на улици: ул. „1-ва“ или ул. „1-а“.

        Благодаря много за отговора и поздравления за блога.

        Отговор
        • 18. Павлина  |  11.10.2018 в 10:43

          Привет! Пише се “1-ва”. А прочетохте ли статията? Там има отговор на този въпрос.

          Отговор
  • 19. Пристрастния  |  25.12.2013 в 22:23

    Ама и аз съм един!

    ЧЕСТИТА КОЛЕДА НА ВСИЧКИ!

    И верно по Коледа стават чудеса! Ето, вижте, кавичките ми излизат съвсем правилно по български! :)

    Много ви благодаря, Павлина, това направо ме разнежи :) Чудя се как да ви изпратя кутия „Пияни вишни“ :)

    Отговор
  • 20. Пристрастния  |  25.12.2013 в 20:02

    Разбира се, Павлина, че е коректно да се пише „Учебник за 4. клас“. Само че в държавата на Гьоте :) В държавата на Вазов се сещам да употребяваме точка за три неща. При съкращаване – например при иновативно очарователните ж.к. и и т.н. без интервал (по изключение може и правилно, т. е. с интервал) :) При изброяване на точки и подточки – например когато е нужна подробна аргументация на важна теза:

    „Искам да се омъжиш за мен, защото:
    1. Много те обичам.
    2. Обичам те много.
    3. Също така много те обичам.“

    И за край на изречение, което е най-характерната употреба на точката не само у нас, но и по света.

    Не виждам какво му е коректното да се мъдри на корица:

    Математика за
    4.

    и отдолу думата клас.

    Вярно, че може да се научи математика за четворка, но за 7 не може, поне по нашата шестобална система :)

    Отговор
    • 21. Plamen  |  22.06.2019 в 6:59

      Това за Гьоте и Вазов много ми хареса.

      Отговор
  • 22. Krisi  |  16.12.2013 в 11:40

    Аз пък видях в речника изписано 4.07.2013 г. И си извадих извода, че без нулата отпред се пише само денят. И постоянно го използвам, като гледам, че и колегите ми го възприеха. Мога ли с чиста съвест да махна нулата и от месеца? Благодаря!

    Отговор
    • 23. Пристрастния  |  25.12.2013 в 21:01

      Криси, може би питаш Павлина.

      Моето частно мнение е изградено, както винаги, на това, което намирам за логично, опирайки се едновременно на възприетата граматика (която е хубаво да е унифицирана във възможната степен), навиците ни, традициите ни и говора ни. Също така наблюдавам какво правят другите и се опитвам да разбера тяхната логика.

      Получавам документи от различни държави, където пише и 01/02/2013, и 1-2-2013 (в една фактура фигурираха едновременно и двата начина), и 1-Feb-13 (в друга фактура пък фигурираха едновременно вторият и третият начин). Намирам го за неразбория, но си го обяснявам с това, че се пише от счетоводители, които не са нито филолози, нито Матей-Граматици :) Но не знам какво пише в техните граматически правила за съответния език. В писмата обикновено месецът е с дума.

      Аз едно време съм научен да пиша 1.V.2013 г. И сега го пиша така по четири причини:

      1. По навик.
      2. От сантименталност и носталгия.
      3. От хлапашка демонстративност.
      4. От заядливост :)

      Даже помня една писмена забележка с едри букви на майка ми, гимназиална учителка по математика, която никога не ми е преподавала, нито сме били някога в едно училище, сигурно е било в някоя домашна тетрадка: „На класните, домашните, контролните работи и писмата се пишат дати!“ :)))

      Ние нямаме традиция да пишем дата без г. накрая след числото за година, думата година или наставка (това ли е думата?) за редно числително – а или та. После работих на място, където се реши, именно заради единната култура на изданията – да имат и култура, и да е единна – когато е вътре в текста, да е г., а когато е последна дума в изречението, да е изписано година, защото иначе стои някак кьопаво.

      После навлезе, с компютрите, месецът да се пише с арабски цифри. Разбираемо, освен това на по-младото поколение римските числа са им и чужди, и трудни за разчитане. И на мен дългите, трябва да изчислявам – особено годината, когато е произведен филмът, и таман стигна до средата и те го махнат :)

      Дотук добре. Но ние си имаме думи и си ги употребяваме – първи, пети, април, ноември… Освен това месеците се казват така още от римско време, или поне част от тях, забравил съм, но юли и август определено.

      С теб няма да се видим на нула седми, а на седми. (Както и ако е сутринта, няма да е в нула осем, а в осем. Както и казваме „довечера в осем“, а не „довечера в двайсет часът“.)

      Месецът си има име и всеки трябва да знае кой е по ред. Ако ме питаш и те видя, че попълваш формуляр с 6 кутийки, може и да ти кажа „нула четири“. Но иначе ще се учудя, че не знаеш, че сме април. Просто април. Той не е нула четвърти, а си е четвърти просто.

      Сега, в художествената литература много рядко датите се пишат с цифри, трябва авторът да иска така и да е ясно защо по стила и звученето. В документалните текстове обаче се среща често.

      Ние какво пишем, когато не пишем собствено произведение? Или като теб протоколи, или писма – лични и служебни. В личните писма също стои глупаво: „На 01.05 видях Стоян.“ Сигурно ще го напишеш с думи някакси. В служебните ще го напишеш с цифри. Е няма защо месецът да е 04. Като станем ноември, ще е 11, с две цифри и без това :)

      Получава се пълен разнобой – половината дата по един начин, а другата половина по друг.

      Според мен съвестта ти няма изобщо да пострада, ами ще си е кристално чиста и дори доволна, ако напишеш 4.7.2013 г. Я виж какво е хубавко, пък и няма начин да не се разбере, или да се разбере друго :)))

      Отговор
    • 24. Пристрастния  |  06.01.2014 в 10:07

      Криси, може би ще ти бъде интересно, че миналата седмица ми издадоха фактура – образован човек, чете, с културни шеги – в която датата беше изписана така: 02.1.2014 г. :)))

      Аха, казах си, макар да не мога да я схвана веднага, виждам, че има някаква художествена идея в това. Замълчах си, за да не се нахакам в пространни обяснения, че програмата това, програмата онова :)))

      Отговор
  • 25. Svetla Georgieva  |  07.12.2013 в 19:19

    Има ли утвърден в България стандарт за изписване на датата? Кое е вярно: 07.05.2013 г., 7.5.2013, Срещам варианти, напр. 2013 – 12 – 7 ??? Месец с римска цифра не съм срещала от много години…

    Отговор
    • 26. Павлина  |  09.12.2013 в 8:41

      В предговора на правописния речник изрично не е посочено като стандарт, но сред примерите за употреба на точка са:
      20.04.1876 г.
      20.IV.1876 г.
      В интерес на истината, отдавна не съм срещала означение на дата с римски цифри за месеца. В практиката се налага първият вариант.

      Отговор
      • 27. Пристрастния  |  09.12.2013 в 10:17

        Бих възразил (и възразявам, но на ум засега) примерно срещу 04.07.2013 г., защото тези нули идват от компютрите и от таблици, където е нужно подравняване. Числата и на дните, и на месеците са двуцифрени и едноцифрените правят колоните къдрави. Но разговорно и писмено, независимо дали в литературно или не отношение, нулите звучат много глупаво. Чувал съм да казват даже: „Кой месец сме?“ „Нула четвърти.“ Е какво е това, това е изкажение, изкалечивание на всичко нормално :) Месецът си е април, а който не знае, че е четвърти…

        Щом някой иска да го пише с арабски цифри, естественото би било да напише: 4.7.2013 г., или цяло година, ако е последна дума в изречението.

        Светла, ако направите едно гише и ми дадете да попълня някакъв формуляр, ще ви напиша месеца с римски цифри, както винаги :) Има дъх на една хубава стара традиционност, нали сме по душевните детайли, таковата :)

        Отговор
        • 28. Или  |  25.06.2014 в 11:15

          Изписването на нула отпред не е заради изравняването – то може да се получи и със поставянето на интервал.
          Нула се слага, за да не може после с лекота датата да бъде преправяна като се добавя цифрата 1 или 2 пред единичната цифра.
          Затова, и когато се пишат дати на документи на ръка, пак се поставя нула отпред!

          Отговор
  • 29. simi  |  19.04.2011 в 13:45

    супер e

    Отговор
  • 30. piliph  |  21.11.2010 в 21:33

    Първо, по темата:
    – вероятно последната дума от заглавието е грешна (трябва да е „цифри“, поне що се отнася до арабските).
    – с компютризацията възниква един нов проблем, който води до намаляване на ползването на римски цифри: знаците на клавиатурата по БДС не са буквите, които се използват за цифрите в езиците, които ползват латиница. И така съвместимостта на текстове на български и чужд език или намалява, или досадното превключване между езиковите регистри те отказва от използването.
    – наскоро, ужасен, че трябва да напиша едно дълго число на немски, попаднах на следния сайт, чиито последни две кутии служат за преобразуване от римски в арабски и обратно.

    Второ, днес открих блога Ви и това ме прави много щастлив. А ако някой ден имам време и да го прегледам по-подробно, ще съм още по щастлив. Браво!

    Отговор
    • 31. Павлина  |  21.11.2010 в 21:46

      Разбира се, грешна е думата, сега ще я поправя. Браво, че четете внимателно!

      Отговор
  • 32. Юлия  |  12.10.2010 в 21:45

    От няколко години в надписите на учебниците за различните класове стои точка след арабската цифра, означаваща класа. Как ще го коментирате? Сигурно е вярно, щом го има, но тука не прочетох такова правило. Ще ми е приятно, ако някой си направи труда да коментира. За мене това е удобно, тъй като явно римските цифри са ни трудни, а и другото изписване някак си “ не хваща окото“.

    Отговор
    • 33. Павлина  |  13.10.2010 в 18:58

      Вече добавих един кратък абзац в статията за този начин на изписване на числителните редни имена. Благодаря за бележката.

      Отговор
  • 34. nousha  |  28.09.2010 в 22:39

    Мислех си, че това за римските цифри е едно от малкото правила, което повсеместно се знае. Докато на тазгодишният джазфест в Банско не видях изписването по брошурите, плакатите и пр. като: „XIII-ти международен джазфест“…

    Като стана дума за Хенри, интересното е, че французите например не използват редни за обозначаване на кралете. Пишем например Georges V, четем Georges Cinq – Жорж пет. Интересно :)

    Отговор
    • 35. Павлина  |  28.09.2010 в 22:54

      Наистина много хора не знаят, че няма смисъл да се пишат букви след римските цифри, защото сами по себе си те означават числителни редни, за разлика от арабските, чието основно предназначение е да означават числителни бройни. Но тази граница се размива все повече. Например вековете по-рано винаги се означаваха с римски цифри. Сега арабските се предпочитат за тази цел: 20-и век срещу ХХ век.

      Отговор
  • 37. longanlon  |  28.09.2010 в 16:19

    аз даже не си правя труда да изписвам тия буквички, нито да ползвам римски цифри

    Хенри 8 да дойде да ми направи забележка, ако иска ;)

    Отговор
    • 38. Павлина  |  28.09.2010 в 22:31

      Удивително смел си. Хенри VIII май не е правел забележки, а е режел глави. Но ти би трябвало да знаеш повече от мен за неговите склонности. :)

      Отговор
      • 39. Пламен  |  22.06.2019 в 6:52

        Много добър отговор. Развесели ме.

        Отговор
  • 40. Michel  |  28.09.2010 в 14:34

    МCMLХХХIХ е лесно – все още май повечето филмови студиа така отбелязват годината на издаване на филма, след края на надписите…

    МCMLХХХIХ – 1989 година.

    M = 1000
    D = 500
    C = 100
    L = 50
    X = 10
    V = 5
    I = 1

    Всъщност, всеки от нас може да ползва лесно римски цифри (числа), все пак, повечето часовници все още показват I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII и оттам нататък, е лесно да се продължи и нататък.

    Все пак, лично аз не мога да пресмятам римски числа над 3999 (MMMCMXCIX), тъй като не съм сигурен, как се обозначава числото 5000, 10000 и нагоре…

    Арабските цифри са си определено удобни! ;)

    Отговор
    • 41. Павлина  |  28.09.2010 в 21:38

      Да си призная, и моите знания за римските цифри се изчерпват с написаното от тебе. Принципът, по който се изписват числата, е логичен и сравнително лесен, дори дъщеря ми го схвана. Но многоцифрените числа са кошмарни. :)

      Отговор
    • 42. xf1les  |  12.12.2010 в 13:47

      Здравейте някой може ли да ми каже как ще стане датата 27.1.94 с римски цифри благодаря ви предварително :)))

      Отговор
      • 43. Павлина  |  13.12.2010 в 12:43

        Би трябвало да е XXVII.I.MCMXCIV, но надали е разумно да се изпише така. :)

        Отговор

Вашият коментар

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Как се пише?

Категории

Блогът е включен в

Блогосфера

Въведете своя имейл адрес в полето долу и натиснете бутона, за да се абонирате за публикациите в блога.

Присъединете се към 609 други абонати

Лиценз

Creative Commons License
Всички публикации в блога са под лиценза Криейтив Комънс: признание–некомерсиално–без производни произведения 2.5 България

Суха статистика

  • 2 516 399 посещения