“Лидъл” или “Лидл” – това е въпросът

06.09.2017 at 21:57 8 Коментари

В тази статия ще стане дума само за изписването на търговската марка и нищо повече. :)

Попитаха ме как трябва да се пише името на компанията с кирилица, и аз най-чистосърдечно отговорих, че трябва да е “Лидъл”. Причината е, че при предаване на чужди имена с кирилица по правило се вмъква [ъ] между краесловните [р] и [л] и предходна съгласна: Grenoble – Гренобъл; Sartre – Сартър (макар че творбите му са издадени под името Сартр) [1].

Последва обаче коментар, че може волята на фирмата да се разминава с правилното изписване. Как да постъпим тогава?

Всъщност каква е волята на фирмата? Корпоративната воля, както се казва, е изразена в Търговския регистър, където фигурира “ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ” ЕООД. Както научих от адвокат Емил А. Георгиев, специалист в сферата на марките, няма изричен закон или друг нормативен акт, който да регламентира изписването им с кирилица. Според него в такъв случай е редно да се зачете волята на фирмата.

Колкото и да не ми се иска да пиша “Лидл”, трябва да призная, че споделям това мнение. Гледам на името като на собствено име (каквото е в действителност), чийто притежател е заявил как иска да го наричат, съответно да го изписват. Сещам се за два примера от практиката си: Костантин и МАрия. В първия момент си мислиш, че има грешка, но не – имената са верни.

Би било добре, когато чуждестранните фирми навлизат на българския пазар, да се съобразяват с учленителните навици на българите, за които е трудно да произнесат [лидл], както и [метр], [театр], затова казват [лидъл], [метър], [театър]. Несъответствието между изговора и изписването винаги води до проблеми в изписването и съответно чуждестранната фирма рискува да вижда името си в различни варианти, когато е написано с кирилица.
________________
[1] Официален правописен речник на българския език. С., БАН, Просвета, 2012, с. 33, т. 27.6.1.

Advertisements

Entry filed under: Език мой – приятел мой, Правопис. Tags: , , .

В случай че се колебаете за запетаята Статуята на Свободата

8 Коментари Add your own

  • 1. Петко Хинов  |  04.10.2017 в 9:48

    Интересно ми стана. От гледище на корпоративната бизнес граматика Хуауей е пълно своеволие – ако бях на китайците, щях да поискам да го изписват 华为 а българите да си го четат както щат. Корпоративна воля – какво тук значи някаква си българска граматика, правопис и пр.?

    Отговор
  • 2. Магдалена Сръндашка  |  21.09.2017 в 13:55

    Особеностите на българския език не са … корпоративна воля, а езикови закономерности. Тъй като т.нар. сонорни съгласни в българския език Л, М, Н, Р са били сричкотворни, тази им особеност се е запазила и в съвременния български език – в премятането им в групите -ър-/-ръ-и -ъл-/-лъ-. На български просто не може да се произнесе {лидл}, както и да иска LIDL :) На английски Simeon може ли да се прочете? Пробвайте да кръстите така детето си в САЩ! :) Ще се казва Simon, бъдете сигурни! И едва ли някой ще умува даже! Така че – Лидъл е LIDL на български :)

    Отговор
  • 3. Ime  |  14.09.2017 в 9:02

    Няма как изписването „Лидл“ да е вярно по каквито и да било писани или неписани закони и правила. ЛИДЛ, като някаква хвърчаща абревиатура в някой регистър – да, но „Лидл“ в писмената реч – категорично не.

    За имената най-показателният пример е името Майа. Всеки път се изприщвам, когато видя това изписване. Въобще, доста е спорно доколко трябва да се зачита волята на именоносителите. Къде точно е границата? Утре някой може да реши да се изписва Тодоррр или Тдр, или Тодоооор! (задължително с четири „о“ и ако може удивителна в края)…

    Отговор
    • 4. Павел  |  14.09.2017 в 12:47

      Ако е псевдоним, няма никакъв проблем да се изписва Тодоррр или Тдр, или Тодоооор.

      Отговор
  • 5. Павел  |  08.09.2017 в 20:53

    Мисля, че извън юридическата документация не е толкова важно как ще се изписва името на тази компания.

    Отговор
    • 6. Павел  |  10.09.2017 в 13:36

      За да доразвия мисълта си, нека предложа нов поглед върху проблема. За правилни могат да се считат двата варианта: „Лидл“, защото така компанията официално фигурира в Търговския регистър. „Лидъл“ – защото така името на веригата би трябвало да се изпише според цитираното правило. (Да не говорим че в рекламите – поръчани именно от въпросния „Лидл“ – наименованието отчетливо се произнася с „ъ“. Сравнете с рекламите на „Доктор Йоткер“, където произношението е доста изкилифенчено.)
      В делова кореспонденция с търговеца и при водене на съдебен спор обаче бих изписвал името, така както е според Търговския регистър.

      Отговор
  • 7. Yulian Trichkov  |  07.09.2017 в 9:47

    Даа… Грешката е вярна, както се казва. Щем не щем, ще трябва ако искаме да изпишем правилно името на веригата, да го напишем грешно, всъщност. Не е толкова странно при имената. Често се опитват да ми напишат името „правилно“ така: „Юлиян“, при положение, че още при раждането съм записан като „Юлиан“. Но така дали пък няма братята сърби да настоят да изписваме името на държавата им Србия, тъй като те я пишат Србиja/Srbija и по тази логика „Сърбия“ да бъде обявено за грешно изписване на име…

    Отговор
  • 8. Анонимен  |  07.09.2017 в 6:31

    Свидетелство за обезличаването на българския език…

    Отговор

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Как се пише?

Категории

Блогът е включен в

Блогосфера
Информ@Лично

Въведете своя имейл адрес в полето долу и натиснете бутона, за да се абонирате за публикациите в блога.

Join 397 other followers

Лиценз

Creative Commons License
Всички публикации в блога са под лиценза Криейтив Комънс: признание–некомерсиално–без производни произведения 2.5 България

Суха статистика

  • 932,375 посещения

%d bloggers like this: