Запетая при моля

29.02.2012 at 8:56 15 коментара

Отдавна обещах на Ляо да подложа на дискусия въпроса дали думата моля се отделя със запетая в изречения като “Моля, пазете тишина!”. Аз поставям запетая в подобни случаи и не виждам основание тя да се пренебрегва.

Тук думата всъщност се употребява не като глагол, а като междуметие, с което се придружава молба. То може да се срещне и при учтива покана или пък при израз на несъгласие, недоволство, възражение:
Заповядайте в залата, моля.
Не ми давай точно него за пример, моля!
Моля, какви са тези крясъци в два часа през нощта!

Междуметията поначало се отделят със запетаи в изречението, затова аз нямам колебания за пунктуацията при моля. А вие колебаете ли се?

Entry filed under: Пунктуация.

Плащания в/през/чрез/по интернет Клъстър или клъстер – това е проблемът

15 коментара Add your own

  • 1. end1dream  |  29.02.2012 в 9:25

    За мен разграничението е просто:

    – Моля да пазите тишина.
    – Моля, пазете тишина!

    Отговор
  • 2. Yulian Trichkov  |  29.02.2012 в 10:05

    В тези примери нямам колебания. Обаче, когато имам, слагам запетая там, където бих направил пауза, ако изговарях дадения текст. Може и да не съвпада винаги с „каноните“, но се надявам, че изразява по-точно това, което съм искал да кажа и по-скоро как съм искал да го кажа. Ето, дори и в по-горните редове – „Обаче…“ правя пауза многозначително :-) и т.н.

    Може да ме поправите, ако греша. Не бих се сърдил.

    Отговор
  • 3. Ляо  |  29.02.2012 в 13:20

    Ooo, благодаря, че не си забравила, трогната съм. :) Аз впоследствие се сетих къде съм го прочела – ето в този предговор към ‘Правописен речник на българския език’. http://zapetaia-teoriia.ezikova-kultura.tutmanik.com/ – съвсем в края е, а обяснението е, че употребата на запетая не е задължителна, защото ‘моля’ е употребено като служебна дума. Аз иначе си слагам запетая, знам, че е по-разпространено убеждението, че трябва да има.

    Отговор
  • 4. Ива  |  29.02.2012 в 17:10

    Каква синхроничност! Тъкмо днес се зачудих за запетаята около една молба. :) И аз поставям запетаите така, както са в твоите примери.

    Отговор
  • 5. Vesselina Tasheva (@vtasheva)  |  01.03.2012 в 14:06

    хааххаха само дето „моля“ не е междуметие.

    Отговор
    • 6. batebogi  |  03.03.2012 в 5:11

      Възражението Ви има сериозни основания, Веселина, но не може да се отхвърли изцяло становището за междуметийния характер на думата в много конкретни изказни конструкции – най-вече заради неспорната й експресивна наситеност в редица случаи. Аз по-скоро бих я определил като оптативна или подбудителна, или контактна частица. Глаголът се е партикулизирал и напълно е променил и семантиката си, и функцията си. Но съм напълно съгласен с позицията на Павлина, че „моля“ трябва да се отделя със запетаи освен в случаите, когато е част от съставно глаголно сказуемо. Струва ми се обаче, че нашите кодификатори имат друго мнение по въпроса… И те също имат своите основания :-) За беля този случай не е толкова лесен и затова любимите ни учени от БАН го заобикалят нехайно. Категорично в решението му трябва да вземе участие и фонетичният принцип на разделителната функция на запетаята. Обаче точно това не им изнася… :-)

      Отговор
  • 7. Борислав  |  01.03.2012 в 17:43

    И аз бих поставил запетая в случаите, които е изброила Павлина. Но не бих поставил запетая в следните случаи:

    „Моля обърнете внимание, че тази информация се отнася както до американците, така и до останалите нации“.

    „Ако това ви звучи непознато, моля имайте предвид, че ако някога сте използвали калкулатор, вие вече сте прехвърляли взимането на решение на машина“.

    Отговор
  • 8. Цвета  |  02.03.2012 в 7:22

    На мен ми звучи правилно според случая:
    „Моля, обяснете ми … “
    или „Моля да ми обясните“

    Точно в примерите на Борислав бих поставила запетаи и след „моля“, но не се заклевам че е правилно :-)

    Отговор
  • […] Запетая при моля / Публикувано на 26.03.2012 […]

    Отговор
  • 10. Рая  |  30.03.2012 в 10:15

    „Аз бих“, „На мен ми звучи“ и т.н. е едно, правилният правопис е друго. Хубаво е като съвпадат, но правилото си е правило дори когато нещо не ни звучи много добре. Затова такива коментари не са от полза. Благодаря за извадката от Правописния речник на българския език! :)

    Отговор
  • 11. abvgz  |  30.10.2012 в 17:39

    http://zapetaia-teoriia.ezikova-kultura.tutmanik.com/
    „14. Не е задължително да се да се пише запетая след моля, когато е употребено в ролята на служебна дума за израз на учтива молба или покана, в съчетание със следваща повелителна глаголна форма:
    •Моля приемете нашето дълбоко съчувствие
    •Моля престанете да говорите
    •Моля затворете вратата! „

    Отговор
  • 12. ILIYANA  |  08.12.2015 в 9:52

    Г-жа Иванова,
    Моля,сина ми ……………………,да бъде освободен от занималня,в периода…….,в който ще бъда в отпуск от … до….. вкл.

    Моля за мнение дали правилно е оформен текскта и знаците!

    Отговор
    • 13. Павлина  |  09.12.2015 в 10:26

      Правилно е така:
      Г-жо Иванова,
      Моля синът ми … да бъде освободен от занималня в периода от … до … вкл., в който ще бъда в отпуск.

      Отговор
  • 14. Vu Te  |  26.02.2016 в 15:28

    В речника от 2005 този случай е описан, в актуализираната версия от 2012 г. не е (има и други разлики в правилата между двете версии).

    През 2013 г. въпросът „моля“ огражда ли се със запетая предизвика истинска война между преводачи и редактори във връзка с локализацията на български език на продукти на Microsoft и Google. Обърнахме се към Института по български език, за да постигнем решение и отговорът, „съединен’ от мненията на повечето от специалистите, които работят там и дадоха мнение по въпроса, беше, че „моля“ е елиптично изречение (а не служебна дума) в рамките на простото изречение и трябва да се огражда със запетая (от едната или от двете страни). Имаше и експерти, които бяха на противоположното мнение (естествено).

    Когато се използва като глагол (моля… да) естествено няма нужда от запетаи.

    Отговор
  • 15. Радосвет Банковски  |  25.04.2016 в 11:05

    НИКЪДЕ НЕ СТАВА ДУМА ЗА ТОВА ДАЛИ СЕ СЛАГА ЗАПЕТАЯ ПРЕД МОЛЯ-НАПРИМЕР – ПО ПОВОД НА КАЗАНОТО, МОЛЯ ВЗЕМЕТЕ ОТНОШЕНИЕ

    Отговор

Вашият коментар

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Как се пише?

Категории

Последни коментари

Боян Георгиев on Езикови питанки
Педант on Да слеем, да полуслеем или да…
Павлина on Езикови питанки
Светлана Йорданова Д… on Езикови питанки
Павлина on Езикови питанки
Катинка Диковска on Езикови питанки

Блогът е включен в

Блогосфера
Информ@Лично

Въведете своя имейл адрес в полето долу и натиснете бутона, за да се абонирате за публикациите в блога.

Join 382 other followers

Лиценз

Creative Commons License
Всички публикации в блога са под лиценза Криейтив Комънс: признание–некомерсиално–без производни произведения 2.5 България

Суха статистика

  • 809,523 посещения

