Плащания в/през/чрез/по интернет

23.02.2012 at 12:11 5 коментара

Миналата седмица Иван Ралчев зададе в Twitter въпроса “Плащания в интернет” или “плащания през интернет?”, който разбуди моето отдавна дремещо желание да пиша по проблема. Факт е, че предлогът в това словосъчетание (и в други подобни) варира. Освен в и през се употребяват чрез и по. За други не се сещам в момента, но вие, разбира се, може да добавите такива, ако има.

Всъщност идеята ми е, че предлогът, който говорещият/пишещият избира в това словосъчетание, показва как той гледа на интернет, извършвайки плащането:

В – интернет е среда, място, където се намират всички участници в действието: плащащият, посредникът и получателят на сумата. (Човекът е изцяло потопен в интернет. :)

През – интернет е среда, през която трябва да се премине, за да се осъществи действието. Плащащият и получателят на сумата са “двата края”, както се е изразил @suncho в отговор на въпроса на @ralchev. (Интернет присъства в ежедневието на този човек, но е нещо обичайно – като радиото, телевизията. Същевременно той се дистанцира от интернет в голяма степен.)

Чрез – интернет е конкретно средство, инструмент, с който се осъществява плащането. (Интернет е нещо много полезно, защото помага на човека да си свърши работата.)

По – интернет също е средство, но малко по-отдалечено от човека. (Той е дистанциран от интернет, подобно на онзи, който би употребил предлога през.)

Под дистанциране конкретно в този текст не бих искала да разбирате отчужденост. Мисля, че въпросните хора познават добре възможностите на интернет, което им позволява да гледат на него така, както ученият гледа на обекта на своето изследване.

В суров вид – това са моите мисли. Поправяйте ме, противоречете ми, съгласявайте се, ако желаете. Ще ми бъде интересно да прочета вашето мнение. :)

Entry filed under: Език мой – приятел мой. Tags: , .

Диахронично* (18). За прилагателното финен Запетая при моля

5 коментара Add your own

  • 1. Ivan  |  23.02.2012 в 12:51

    Ако трябва да сме точни, не е „интернет“, а „уеб“, т.е. www. Ако трябва да сме още по-точни, уеб е съвкупност от страници, които са виртуални, и следователно няма как платецът, посредникът и получателят да са там. Следователно, „в“ отпада.

    „По“ имплицира че парите се движат по този канал; по него всъщност се движи информацията за тях. Следователно, „по“ също отпада.

    Хареса ми концепцията за 2-та края. Понеже не знаем точно какво става между тях (да не кажа „между тях, вкл. и в самите тях“), аз бих гласувал за израза „плащане онлайн“.

    Отговор
    • 2. Спас Колев  |  23.02.2012 в 14:38

      Напротив, уеб е само част от интернет, която не е задължителна част от плащането (често то се извършва с помощта на уеб интерфейс, но за самия трансфер използването на хипертекстови документи изобщо не е необходимо условие).

      Отговор
  • 3. cveta  |  24.02.2012 в 1:24

    Много интересна идея е това с отношението човек:интернет! Аз май казвам „по интернет“, но защо ли?… според мен защото разглеждам интернета като медия. Както „по телефона/телевизията/радиото“. Нали се казва „ще ти се обадя по телефона“ – за мен интернетът е просто поредното нещо от тоя род. Но ми се струва доста разговорно това, „чрез“, примерно, по-културно ми звучи!:)

    Аз между другото винаги съм се чудила на тая дума интернет. Най ми е смешно, че интернет се използва и като все едно море („в интернет съм“), пълно с неща („в интернет ги има по-евтино“), и като предмет („нямам интернет“), който си има даже някакви свойства („много ми е бавен интернета!“). :) В смисъл, нали, трябваше да е „гледам страници в интернет“, „чрез интернет можеш да ги намериш и по-евтини“, „нямам достъп до интернет“, „скоростта на моя достъп е ниска“.

    Отговор
  • […] Плащания в/през/чрез/по интернет / Публикувано на 06.03.2012 […]

    Отговор
  • 5. Димитър  |  27.03.2012 в 9:00

    Някои примери:
    Плащам в интернет чрез Visa.
    Гледам филмчета в интернет по YouTube.

    Отговор

Вашият коментар

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Как се пише?

Категории

Блогът е включен в

Блогосфера
Информ@Лично

Въведете своя имейл адрес в полето долу и натиснете бутона, за да се абонирате за публикациите в блога.

Join 365 other followers

Лиценз

Creative Commons License
Всички публикации в блога са под лиценза Криейтив Комънс: признание–некомерсиално–без производни произведения 2.5 България

Суха статистика

  • 723,048 посещения

