Търси се: един глагол

16.06.2009 at 13:53 10 коментара

Във вчерашната си публикация Shogun потърси глагол, съответстващ на думата корупция. В коментара си queen_blunder предложи корумпирам и корумпирам се. Ето и моето мнение.

Малко заплетена е тази история с глагола корумпирам и формата корумпирам се, която според мен е възвратно-страдателна, т.е. има значение на страдателен залог, а елементът се я отвежда към възвратните глаголи. Ако мен не ме корумпират, ако не ми дадат подкуп или друга облага, аз няма как сама да корумпирам себе си. Макар че, трябва да се признае, у хората е заложена (различна) предразположеност (голяма, малка или никаква) към това да бъдат корумпирани. И някои даже си искат подкуп и слагат началото на процеса.

Все пак си мисля, че корумпирам се не може да изрази точно и ясно онова, което правят нашите политици и други важни и недотам люде, защото тази форма показва как един човек става корумпиран, продажен, подкупен. Все още нямаме глагол, който означава действията на вече корумпираната личност като обичайна практика и начин на поведение.

А за отговорността – ясно е, че тя е споделена. Корупцията е невъзможна без участието на две страни.

Entry filed under: Език мой – приятел мой. Tags: , .

Диалози (3) Уиски и дървеници

10 коментара Add your own

  • 1. batpep  |  12.07.2009 в 19:22

    хе, тази форма (корумпирам се) е нонсенс. това значи аз да дам на себе си пет лева, за да свърша нещо си.

    спорът е безсмислен.

    Отговор
  • 2. Павлина  |  12.07.2009 в 20:59

    Добре дошъл в моя блог! :) Винаги ми е интересно мнението на нефилолозите по разни езикови проблеми, защото е необременено и се диктува най-вече от езиковото чувство.

    Съгласна съм (и съм го написала), че не можеш сам да се корумпираш, колкото и силно да го желаеш. Просто тук настава разнобой, понеже едно страдателно значение (някой те корумпира и ти си потърпевш от това действие) има възвратна форма, образувана със “се” (от типа на “къпя се”, “бръсна се”, където обаче е ясно, че човек сам върши действието върху върху себе си – ако не ползва услугите на теляк или бръснар).

    С две думи, хибрид ли е – не ми го хвали! Системата засега го търпи, но е ясно, че става все по-неясно и непрозрачно за хората, чийто роден език е българският. Съдържанието продължава да търси своята добре прилягаща му форма.

    Благодаря ти за мнението. :)

    Отговор
  • 3. batpep  |  13.07.2009 в 8:28

    добре заварила, само не разбрах – защо реши, че не съм филолог :lol: ?

    Отговор
  • 4. Павлина  |  13.07.2009 в 10:44

    Да, защо ли реших, че не си филолог? Езикът ти е прекалено образен, цветист, пиперлив и назоваващ нещата директно, за да си такъв :))). И някои други индикации имам. Мислех да добавя едни скоби, за да се застраховам, в случай че греша, но и без това коментарът натежа от скоби. Кажи все пак, че съм права в предположението си.

    Отговор
  • 5. batpep  |  13.07.2009 в 12:42

    хахаха :)

    опа

    Сега ще пиша като белите хора и единствената причина е, че имам малко повечко време:)

    С риск да превърна чудесния ти блог в чат, споделям:

    Филолог съм, завърших с отличие университета, просто не практикувам от (о! боже!!!) петнадесетина години. Причините са разнообразни и много интересни, но за това – друг път, става ли :)

    Пиша като си искам. На мнение съм, че узусът рано или късно влиза в нормата. Например още преди двадесетина години хората не възприемаха смисъла на пълния член, обаче той все още е норма, нали? Или греша? Въпреки че щерка ми, която сега ще прави три, го използва, този интересен пълен член, твърде добре, даже аз съм шашнат. Може би защото все още й е интересно?

    аре стига, ставаме скучни :)

    Отговор
  • 6. Павлина  |  14.07.2009 в 7:33

    Сразена съм. Като император Никифор I Геник при Върбишкия проход :(.

    Да, нормата следва узуса и се старае да не изостава много от него. Това е естественото поведение на разумната норма. Правилото за пълния член все още важи. Когато се промени, мигновено ще се разчуе. Моето мнение е изразено тук: http://bglog.net/blog/Pavlina/site/posts/?bid=4766. Накратко, аз също не виждам особен смисъл от въпросното правило.

    Преди 2-3 години и моята дъщеря имаше един период, в който направо се опияняваше от този пълен член и изобщо не използваше кратък. Точно преди да изпадна в нервна криза, нещата се нормализираха. Аз така и не намерих приемливо обяснение кои са нейните образци, защото никой около нея не говори по този начин. Единственият източник на реч с пълни членове за нея по онова време са били приказките, които сме чели.

    Бъди здрав!

    Отговор
  • 7. Иво  |  27.03.2010 в 18:44

    Не е ли много по-ясно, ако напишеш „Подкупвам с подкуп“ от колкото „Корумпирам с подкуп“?
    Да не дойде време, когато ще напише някой: „Корумпирам с корумп“…

    Отговор
    • 8. Павлина  |  27.03.2010 в 23:10

      Страшно ми хареса “корумп” и смятам да го въведа в своя речник ;).

      Отговор
      • 9. Иво  |  28.03.2010 в 6:38

        Добре, „корумпирам“ и „корумпирам се“ мога да ги преживея някак си, но свършеният вид на този глагол ми убягва :).

        Отговор
        • 10. Павлина  |  28.03.2010 в 21:15

          Свършеният вид е там, където е и несвършеният. Глаголите с наставка -ира-/-изира-, са двувидови. Техният вид се определя от контекста.

          Отговор

Вашият коментар

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Как се пише?

Категории

Блогът е включен в

Блогосфера
Информ@Лично

Въведете своя имейл адрес в полето долу и натиснете бутона, за да се абонирате за публикациите в блога.

Join 366 other followers

Лиценз

Creative Commons License
Всички публикации в блога са под лиценза Криейтив Комънс: признание–некомерсиално–без производни произведения 2.5 България

Суха статистика

  • 725,970 посещения

